O 14 de abril de 1931 a monarquía borbónica da Restauración deu paso á Segunda República, un tempo de esperanza e ilusións para as clases
populares que agardaban desde había tempo un novo réxime democrático e republicano que dera solución aos problemas que lastraban o país como a pobreza, o analfabetismo e o caciquismo.
Naquel tempo en que o mundo mudaba, a festa dos Liñares coñeceu momentos de esplendor favorecida pola beleza dun enclave costeiro aínda sen urbanizar, pola chegada do tranvía en 1926 que acercou Oia a Vigo e o Val Miñor, e os aires de modernidade e liberdade que percorrían o mundo aos que non eran alleos os labregos e mariñeiros de Oia.
Canido e Toralla dende os Liñares. Vida Gallega.1911. |
Un tempo no que a “Lira de Ribadavia”, a mellor banda de música en moitos anos, subía ao palco do torreiro dos Liñares para satisfacer o apetito musical dos veciños de Oia, cando abrían a festa míticos gaiteiros como “Os Morenos “ de Lavadores ou actuaba o prestixioso coro “Airiños do Mar” de Teis. Tempo, tamén, en que se creou e deu os seus primeiros pasos musicais a banda de música da parroquia. Nos anos correspondentes ao lustro republicano, a festa dos Liñares alcanzou sona en toda a contorna dende o Val Miñor ata o Morrazo converténdose nun dos acontecementos festivos agardados durante todo o ano.
Pese a
que o patrón da parroquia de Oia é San Miguel, a principal festa sempre foi a
dos Liñares baixo as denominacións "Virxe do Libramento" ou "Santa María dos
Liñares". Na memoria colectiva da veciñanza conserváronse distintos relatos relativos á aparición da virxe asociada ao cultivo e procesado do liño. Segundo
a tradición oral a virxe apareceu no linde entre as parroquias de Coruxo e Oia, por riba de onde
estaba o antigo apeadeiro do tranvía no barrio da Ermida. Na
microtoponimia do lugar aparecen varias denominacións: “os Liñares Darriba”, “os Liñares Dabaixo”, “os Liñares Vello” que darían nome á patroa por ser o sitio
onde tivo lugar a aparición; unha cuarta denominación, “o Campo da Capilla” indícanos onde debeu estar o oratorio ou
capela orixinaria. O propio topónimo do barrio “Ermida” fai referencia á existencia dalgún
tipo de capela e, polo tanto, dun lugar de culto.
Posteriormente foi trasladada para unha capela construída en Canido-Lavandeira,
levando con ela a denominación “Liñares”
para o novo santuario. O traslado debeuse ás disputas entre os veciños de Oia e Coruxo sobre a quen
lle pertencía a santa, por estar o lugar da aparición na extrema entre
as dúas parroquias. Unhas narracións din que quedaron con ela os de San Miguel por tela atopado primeiro; outros, porque a capela
miraba para esta parroquía.
Outros
relatos da tradición oral contan que en
tempos ancestrais a marisma das “Poulas”
estaba totalmente cuberta polas augas e
as embarcacións entraban ata os barrios de Ermida e Lavandeira para cargar a
planta do liño. Contaban os máis vellos
que no lugar da Lavandeira, á altura da liña do tranvía, conservábanse
argolas de amarre daqueles tempos.
As
referencias documentais confirman a existencia dun lugar de culto á virxe dos
Liñares que se remonta alomenos á Idade Media, aparecendo citada nun privilexio de 1152 no
que o rei Alfonso VII de Castela entregaba ao mosteiro de Celanova a Illa de San Estebo(Cíes) e acoutaba os termos
do mosteiro de Coruxo, mencionando o lindeiro dos dominios deste ata o rego de Gontade,
… de la otra parte por el Carballoso, y de allí por el río que corre
entre Oya y Santa María de Liñares…
Nos
séculos XVII e XVIII , aparecen distintas mencións á virxe e santuario en testamentos e vontades de fregueses da parroquia, Jacinto Pérez
(1670) e Pedro García do lugar da Matoca(1713).
Ata finais
do século XVIII mantívose a tradición de “corre-la fogaza”, segundo se recolle en distintos documentos relativos á herdade
denominada “cocho de Liñares”,
sementeira de medio ferrado de trigo, situada a carón do torreiro que tiña que
aboar á capela unha fogaza de pan de trigo para o día da festa, que
naquel tempo se celebraba o 8 de
setembro. Colocábase a fogaza no altar dos Liñares para despois ser corrida ou bailada entre os veciños e
romeiros para finalmente poxala a beneficio da santa,
…y además dello en dicho día se
hace traer al atrio de dicha hermita una
hogaza de trigo cozido para que la
luchen o bailen por qualesquiera personas que allí vinieren de romería...
O costume
de “correr
ou bailar a fogaza” mantívose ata 1788 cando o cura da freguesía de Oia,
Alejo Rodríguez, descontento co pouco edificante que resultaba a tradición e a escasa contribución pecuniaria
que supuña para as arcas da capela, reclamaba
que ademais desta se lle entregase un
ferrado de trigo, argumentando que a fogaza “suele traer malas consecuencias y por consiguiente ninguna utilidad ni
conveniencia a la capilla y a sus vecinos”. Tras meses de litixio cos arrendadores do Cocho de Liñares, o
tribunal eclesiástico estableceu o pagamento dunha pensión de oito reais, desaparecendo a
obriga de entregar a fogaza e deixando de celebrarse esta tradición.
No século
XIX, determinados documentos confirman a propiedade veciñal do santuario mencionando
a súa ubicación no lugar de Lavandeira.
Procesión ante a capela vella. El Pueblo Gallego. 16.09.1930. |
Dende primeiras horas do
domingo ou do luns de Liñares ían chegando as familias de parroquias próximas e lonxanas que, andando co cesto
da comida na cabeza ou colgando do brazo, percorrían camiños e carreiros nun continuo gotear de xente ata chegar ao torreiro da festa. Pola tarde viñan os mozos e mozas de Vigo e do Val Miñor afeccionados ao baile e á verbena.
Ademais das actuacións musicais esperadas durante todo o ano, coas mellores bandas daquel tempo, as
vésperas pola noite botábanse fogos artificiais e de palenque a diario e a
distintas horas do día, contratábase iluminación eléctrica para o torreiro e
realizábanse outras actividades de
entretemento: cucañas, sorteos de rifas e deportivas como partidos de futbol; tamén había postos diversos de rosquilleiras, atraccións de feira e as barcas, randeeiras con forma de barco para os máis novos.
A gran maioría dos romeiros repartíanse
polos arredores do torreiro, estendían o
mantel polo chan e no medio puñan o
cesto da comida e o garrafón do viño; outros collían mesa nos bares que abrían para eses días. Dous eran
fixos, o do “Coco” e o dos “Paxuriños”, onde se acostumaba a levar
a comida, ocupábase a mesa e consumíase viño,
café e outras viandas. Xeralmente un maior da familia, a avoa, permanecía na mesa tendo conta da comida, da roupa, xogando ás cartas ou
falando, mentres os rapazes e o resto da familia participaban da romaría. Os máis podentes, uns poucos, encargaban a
comida.
Ao lado do palco da música, instalábase o posto de comidas e bebidas coñecido como “Bugallo”,
anunciábase no xornal uns días antes. Ofrecía polos asados, cabrito e outras
comidas quentes e o mellor viño do
Ribeiro. No bar dos Paxuriños
acostumábase a matar unha toura para eses días. Ademais non faltaba o
polbo, o carneiro, as sardiñas e viño
do país, tinta femia, claro. Na sobremesa, pedíase café e algún dixestivo,
augardente ou anis. Arredor do torreiro xuntábanse outros establecementos
de hostalaría. Un deles era unha cervexaría, que se mesturaba con kioskos de
feira e rosquilleiras. Os bares da contorna tamén facían negocio. O “Bar
Canido”, situado na mesma praia, anuniciábase tamén no xornal ofrecendo
comidas por encargo para os días da festa.
Os romeiros botaban o día dende a mañá ata a noite. Facíase a comida, a merenda, algúns tamén a cea. Pola tarde chegaban os de Vigo que utilizaban o tranvía e empezaban a marchar os que viñeran pola mañá. A última hora da tarde collían sitio para cear os da parroquia e Saiáns, ocupando os que quedaban baleiros, rematando a festa ás tres da mañá, escoitando o concerto das bandas que tiña sona en toda a contorna, que se ían turnando en pases curtos, "a competencia", dende a sobremesa ata o remate, tratando de cautivar a multitude de oíntes.
O torreiro e arredores permanecía ateigado de xente dende a mañá ata a noite. Co paso das horas e a inxesta de viño e licores íase caldeando o ambiente, sobre todo entre os mozos que gostaban de fanfarronear para destacar ante as mozas, acabando sempre cunha liorta entre os de Coruxo e os de San Miguel, “Cartageneros e Coreanos”. Era a espuma da festa, se non había liorta non había que contar.
Os romeiros botaban o día dende a mañá ata a noite. Facíase a comida, a merenda, algúns tamén a cea. Pola tarde chegaban os de Vigo que utilizaban o tranvía e empezaban a marchar os que viñeran pola mañá. A última hora da tarde collían sitio para cear os da parroquia e Saiáns, ocupando os que quedaban baleiros, rematando a festa ás tres da mañá, escoitando o concerto das bandas que tiña sona en toda a contorna, que se ían turnando en pases curtos, "a competencia", dende a sobremesa ata o remate, tratando de cautivar a multitude de oíntes.
O torreiro e arredores permanecía ateigado de xente dende a mañá ata a noite. Co paso das horas e a inxesta de viño e licores íase caldeando o ambiente, sobre todo entre os mozos que gostaban de fanfarronear para destacar ante as mozas, acabando sempre cunha liorta entre os de Coruxo e os de San Miguel, “Cartageneros e Coreanos”. Era a espuma da festa, se non había liorta non había que contar.
Os músicos das bandas chegadas de fora aloxábanse en casas de veciños repartidos pola parroquia, onde lles daban cama e comida durante a súa estancia, creándose vínculos de amizade e relacións persoais que trascendían o universo parroquial. Coa festa chegaban persoas de vida errante, esmoleiros que pedían esmola nos accesos ao torreiro e xitanos que puñan algunha atración na festa e percorrían a parroquia durante eses días pedindo polas casas pan, patacas, fariña e ovos. As malas línguas culpábanos de pequenos furtos que acostumaban a ocorrer por eses días, e a desaparición de animais como galiñas e incluso gatos. Algúns anos acudía unha “muller da vida” que durante os días da festa prestaba servizos sexuais nalgún alboio das inmediacións do torreiro.
Os veciños de Oia vestían eses días as súas mellores prendas. Nas semanas anteriores, as costureiras da parroquía traballaban arreo para que todos pudesen "estrenar", nun tempo en que os nenos andaban descalzos e cheos de mocos e sabañóns, e os maiores con roupa remendada innumerables veces. Tan só se podía mercar unha prenda de roupa moi ocasionalmente, que se estreaba en días moi sinalados como a festa da patroa. Decían que a roupa nova se gardaba para "cando a igrexa bota fume por arredor" en referencia á procesión.
Xente nos bares da festa. El Pueblo Gallego. 16.09.1930. |
No xantar do domingo, nas casas da parroquia, xuntábase a familia toda arredor da mesa onde non faltaba o "Cocido de Liñares". Ademais durante os días da festa, os fornos da parroquía cocían petadas de pan, empanadas, asaban polos, carneiros ou cabritos para compartir coa familia e os amigos no momento máis agardado do ano, a cea no torreiro o día de Liñares.
A festa dos Liñares era a de máis sona
e á que máis xente acudía dende Vigo ata Baiona. Aínda que había
ofrecidos e tiña a súa importancia o culto relixioso, non era
unha romaría milagreira como San Campio ou A Franqueira, prevalecía o lúdico e festivo sobre o relixioso, era
eminentemente unha festa musical onde a xente acudía a comer, beber e escoitar as interpretacións das mellores
bandas.
No ano 1930, a banda
de música principal das festas
foi a Lira de Ribadavia. Tamén actuaron os gaiteiros do coro Airiños
do Mar e hubo fogos artificiais de terra e de mar, trofeo de fútbol xogándose
os partidos no campo do Vao, cucañas
marítimas e terrestres.
En 1931, a comisión de festas estaba formada por Manuel Solla, Jose Piñeiro, Jesús Álvarez e Emilio Giráldez, e contou de novo coa Lira de Ribadavia.
Os mordomos que asumiron a organización da festa en 1932 foron Plácido Dios Misa, Adolfo Alonso e Eulogio Valverde, ano que actuou a Unión Musical de Coruxo e se produxeron os incidentes entre musicos desta banda que darían lugar o nacemento da Lira de San Miguel de Oia.
En 1933, o programa incluía, como banda principal, a Municipal de Ponteareas dirixida por José Francisco Foristán.
En 1931, a comisión de festas estaba formada por Manuel Solla, Jose Piñeiro, Jesús Álvarez e Emilio Giráldez, e contou de novo coa Lira de Ribadavia.
Os mordomos que asumiron a organización da festa en 1932 foron Plácido Dios Misa, Adolfo Alonso e Eulogio Valverde, ano que actuou a Unión Musical de Coruxo e se produxeron os incidentes entre musicos desta banda que darían lugar o nacemento da Lira de San Miguel de Oia.
Unión musical de Coruxo. Data estimada 1930. |
En 1933, o programa incluía, como banda principal, a Municipal de Ponteareas dirixida por José Francisco Foristán.
A comisión de 1934
estivo composta por cinco mordomos: Javier Costas Comesaña”Ligero”,
Daniel Álvarez Santomé, José Alonso, José López e Florindo Pedreira. Foi unha
festa de catro días: vésperas, domingo, luns e martes(15, 16, 17 e 18 de setembro
). Tivo de novo como banda de música nos días centrais da festa(domingo e luns)
a Lira de Ribadavia, acompañada pola “Banda de Musica de San Miguel de Oia”
que actuou tres días(sábado, domingo e luns) e que viña de ser fundada.
O orzamento deste ano alcanzou a cifra de 3.323,95 pesetas, cantidade obtida maiormente polas aportacións dos veciños da parroquia que, ademais de cartos, tamén achegaban millo, o que nos indica que en tempos pasados as achegas de produtos do campo deberon ser unha maneira de financiamento comunitario de determinadas actividades como as festas, manténdose esta práctica recadatoria de forma residual nos anos trinta.
As achegas en diñeiro por cada casa ou persoa oscilaron entre as
0,20 e as 10 pesetas, sendo a contía media arredor de 5 pesetas. Uns poucos veciños entregaban millo,
outros achegaban tanto millo como cartos. Unha vez vendido o millo supuxo 76,75 pesetas. Ademais realizabase unha recollida de cartos entre diversos colectivos
da parroquia: a xuventude, as
tripulacións das motoras da sardiña de Canido, os traballadores e traballadoras
das fábricas de conserva (os de Puntapinos achegaron 20,20 pesetas; os de
Curbera, 20,25 e os de Cerqueira, 3,75
pesetas). Outras achegas importantes eran as que facían os donos dos dous bares
que había na festa: Manuel”Coco”, 50 pesetas e “Os Paxuriños”, 75
pesetas; a panadería de Canido, 20 pesetas; Apolinar Viéitez, comerciante de Coruxo, 25 pesetas; e Julio Riera, veciño de Canido, 20
pesetas. As maiores doazóns eran as dos veraneantes (564 pesetas) e a de
Tranvías Eléctricos de Vigo(200 pesetas). Por último, estaban os ingresos
que xeraba a propia festa: a bandexa da igrexa, 216,65 pesetas, a venda de
rifas, 140,85 pesetas; o aluguer de postos, 526 pesetas e as rosquilleiras,
24,15 pesetas.
Lira de Ribadavia, formación de 1934. Arquivo Lira de Ribadavia. |
O orzamento deste ano alcanzou a cifra de 3.323,95 pesetas, cantidade obtida maiormente polas aportacións dos veciños da parroquia que, ademais de cartos, tamén achegaban millo, o que nos indica que en tempos pasados as achegas de produtos do campo deberon ser unha maneira de financiamento comunitario de determinadas actividades como as festas, manténdose esta práctica recadatoria de forma residual nos anos trinta.
Lira de San Miguel de Oia. Data estimada 1933. |
Os Morenos de Lavadores. Formación de 1935. |
O desembolso máis importante foi o pagamento dos servizos da “Lira de Ribadavia” que costou 1.400 pesetas, seguido polo aboado á Banda de San Miguel de Oia, 550 pesetas. Para amenizar as vésperas, contratouse un gaiteiro e outro para o martes que
costaron 25 e 20 pesetas respectivamente. Outros gastos de
importancia foron os fogos (319,50 pesetas), o alumeado eléctrico(212 pesetas),
os gastos da capela(100 pesetas) e o permiso para a festa(25 pesetas).
A comisión de festas pagou o xantar de distintas persoas e profesionais, a garda
civil, o director da banda de música, os bombeiros, e mercaronse chocolate e
seis cabazos de viño para invitar aos
músicos, ademais de galletas e anís.
En 1935, a festa
durou tres días: vésperas, domingo e luns(14, 15 e 16 de setembro). De novo foi a Lira de Ribadavia a
encargada de cativar coas súas
interpretacións os moitos afeccionados á música e ambientar cos seus bailables a verbena do domingo e do luns. Xunto a ela, completaron o programa uns gaiteiros de sona, “Os Morenos”, de Lavadores. Como en anos anteriores houbo servizo de autobuses dende distintos lugares,
reforzouse o servizo de tranvías e fletaronse vapores que dende Moaña e Cangas
achegaron a xente do Morrazo ata Liñares.
Membros do Coro Airiños do Mar de Teis. Vida Gallega.1931. |
A partir do verán de 1936, co establecemento do estado de guerra polos militares fascistas e o toque de queda, prohibíronse todo tipo de celebracións agás as procesións relixiosas. Comezaba a "longa noite de pedra". Mentres durou a guerra, unicamente algún ano ao rematar a misa un acordeonista ambientou a festa recuperando certa normalidade en 1939. Aquel ano a comisión de festas incluíu no programa un
peculiar coro formado por presos republicanos que cumprían as súas condenas no
infausto campo de concentración da Illa de San Simón. Entre os membros do coro
estaban dous veciños da parroquia, Eugenio
Bastos e Angel Rodríguez”Bagullo”. Trouxéronos en barco. Era unha mañá pechada de
neboa. Botaron bombas de palenque dende a punta do peirao de Canido para que puidesen realizar o atraque, fixeron o xantar na fábrica de Curbera, os que eran da parroquia déronlles permiso
para ir as súas casas e visitar os familiares. Moitos veciños non
quixeron escoitar os presos represaliados polo franquismo cantar a misa
de Liñares, preferiron quedar nas súas casas, outros si que foron.
Por esas mesmas datas, no conxunto do torreiro dos Liñares realizaronse outras modificacións: o muro a carón do camiño, as escaleiras de acceso á capela e a construción dun palco novo inagurado en 1949 e doado polo veciño de Oia, Juan Jesús Álvarez Santomé da que quedou o testemuño gráfico cos membros da comisión de festas daquel ano.
Os Morenos de Lavadores xantando no bar de Angelito "Bagullo". 1953. |
Xa en pleno
franquismo, recuperado o fervor relixioso, en 1953 a fachada da capela sufriu
importantes destrozos a causa dun raio, ampliándose o templo de xeito
considerable cara ao noroeste. As obras foron dirixidas polo arquitecto Antonio
Comingues, que mantivo as liñas academicistas
da parte antiga datada nos seculos XVIII e XIX. O custo desta ampliación
realizada en 1951 correron pola conta do empresario e residente estival en
Canido, Ramón Beamonte del Río.
Por esas mesmas datas, no conxunto do torreiro dos Liñares realizaronse outras modificacións: o muro a carón do camiño, as escaleiras de acceso á capela e a construción dun palco novo inagurado en 1949 e doado polo veciño de Oia, Juan Jesús Álvarez Santomé da que quedou o testemuño gráfico cos membros da comisión de festas daquel ano.
Fontes orais:
Lucía Puentes
Alonso. A Ermida. Oia.
Leonides Evangelina
Vila Alborés. Gontade. Oia.
Julia Sanjuan
Román. O Cruceiro. Oia.
Carmen López
Costas. O Cruceiro. Oia.
Alfonso Miranda. O
Cruceiro. Oia.
Laudelina Dios
Misa. Canido. Oia.
Manuel Alonso Sanromán. A Senra. Oia.
José Urbano Comesaña Alvarez. A Mide. Oia.
Josefina Pérez Sanromán. Saiáns.
Amparo Acuña Valverde. Tarrio. Coruxo.
Manuel Alonso Sanromán. A Senra. Oia.
José Urbano Comesaña Alvarez. A Mide. Oia.
Josefina Pérez Sanromán. Saiáns.
Amparo Acuña Valverde. Tarrio. Coruxo.
Fontes documentais :
Faro de Vigo.
El Pueblo Gallego.
Vida Gallega.
Vida Gallega.
Arquivo familiar Carmen Costas. A
Matoca. Oia.
Arquivo Lira de Ribadavia. Ribadavia. Ourense.
Arquivo familiar César Fernández Álvarez. Gontade. Oia.
Arquivo persoal Xerardo Santomé. Coruxo.
Inventario histórico das Ermidas de Vigo. Autor: J. Miguel González. Concello de Vigo.
Arquivo Lira de Ribadavia. Ribadavia. Ourense.
Arquivo familiar César Fernández Álvarez. Gontade. Oia.
Arquivo persoal Xerardo Santomé. Coruxo.
Inventario histórico das Ermidas de Vigo. Autor: J. Miguel González. Concello de Vigo.